Targi TRAKO 2017
29.09.2017.
Kędzierzyn - Gliwice - Katowice - Częstochowa - Łódź - Inowrocław - Bydgoszcz - Gdańsk - Poznań - Wrocław - Kędzierzyn
Bilety:
Relacja:
Pod koniec września odbyła się kolejna edycja targów kolejowych TRAKO w Gdańsku. Targi te odbywają się co 2 lata i właśnie 2 lata temu miałem okazję uczestniczyć w nich po raz pierwszy. Wrażenia były bardzo pozytywne, więc postanowiłem wybrać się i na tegoroczną edycję. Wyruszam regio do Gliwic o godzinie 19:00. W Gliwicach około pół godziny czasu, które schodzi mi na załatwieniu wymiany biletu związanego z inną moją planowaną podróżą. Następnie Elfem Kolei Śląskich podjeżdżam do Katowic. Mam tutaj około 2 godzin czekania. Do Gdańska udam się TLK POGORIA relacji Bielsko-Biała - Gdynia. Pierwszy raz będę mieć okazję jechać tym nocnym pociągiem i zarazem ostatni raz w takiej postaci, bo od nowego rozkładu będzie on obsługiwany Flirtem. Około 22:00 na dworcu pojawia się kol. Michał, który również jedzie POGORIĄ na targi do Gdańska, ale w wagonie sypialnym, więc podróż spędzimy osobno i spotkamy się dopiero przy hali targowej. Około 22:20 przybywa nasz skład:
Na moim wagonie trafia się zdeklasowana jedynka co bardzo mnie cieszy:
W moim przedziale 2 osoby, ale jeden pan uparł się, że będzie sobie czytać gazetę przy zapalonym pełnym świetle, a jedzie aż do Pabianic, więc za Częstochową znajduję sobie pusty przedział w tym samym wagonie i tam się przenoszę. Podróż spokojna. W Bydgoszczy dosiada się do mnie 2 chłopaków, którzy jak wnioskuję z rozmowy, jadą na inaugurację roku akademickiego na jedną z gdańskich uczelni. W Gdańsku Głównym jestem po 7:00. W końcu rozpoczął się remont wiat peronowych:
![]() | ![]() |
Do targów mam prawie 3 godziny czasu. W przejściu podziemnym zakupuję bilet dobowy i pierwszym tramwajem jaki się trafia podjeżdżam na starówkę. O tej porze jest spokojnie, więc spacer w porannych promieniach słońca jest bardzo przyjemny:
![]() |
![]() |
![]() |
Spacer kończę na przystanku Chmielna, skąd kolejnym tramwajem podjeżdżam na dworzec główny. Spotykam się tu na chwilę z kol. Piotrkiem (Pepe), który udaje się do Warszawy. Następnie 3-ką jadę do Brzeźna, aby spędzić chwilę nad morzem:
![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
Do hali Amber Expo udam się przez dzielnicę Nowy Port, aby przy okazji przypomnieć sobie tą trasę. Wsiadam więc w 5-kę, na której trafia się tabor, którym nie miałem okazji jeszcze jechać:
Na przystanku Władysława IV (który jest na pętli ulicznej w Nowym Porcie) muszę dokonać przesiadki z 5-ki na 10-kę:
![]() | ![]() |
Jeszcze kilkanaście minut jazdy i wysiadam na przystanku w pobliżu hali Amber Expo, na którym czeka już na mnie Michał:
Wspólnie udajemy się na targi. Najpierw załatwiamy formalności związane z odbiorem wejściówek, a następnie rozpoczynamy zwiedzanie. Stoisk jak zwykle jest bardzo dużo, nie sposób odwiedzić wszystkie. Nas najbardziej interesują te związane z przewozami pasażerskimi (skupione w większości w głównej hali) oraz ekspozycja taboru, natomiast te typowo techniczne (w dostawionych namiotach) oglądamy tylko pobieżnie na szybko. Dwa duże stoiska posiada Izba Kolei, w ramach których prezentują się firmy należące do Izby:
![]() | ![]() | ![]() |
Dowiaduję się, że na dziś dzień zostało wstrzymane wydawanie "Raportu Tramwajowego", nad czym ubolewam, bo była to ciekawa publikacja. Kolejnym dużym stoiskiem są przewoźnicy samorządowi. W jednym miejscu można spotkać Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie:
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zamieniamy kilka słów z pracownikami poszczególnych spółek. Nieopodal jest też stanowisko Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, przy którym można rozwiązać quiz i wygrać bardzo ładny album o ziemii łódzkiej, który zawiera również sporo zdjęć pociągów ŁKA.
Wspólne duże stoisko ma też grupa PKP, gdzie prezentują się spółki z tej grupy:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Tutaj również jest konkurs. Można pobrać specjalną ulotkę, z tekstem na temat polskich kolei, w którym brakuje niektórych słów. Wybrane litery z uzupełnianych słów, jak również z zamieszczonej tam krzyżówki tworzą długie hasło. Jak się okazuje uzupełnienie tekstu wcale nie jest takie proste i nastręcza nam z Michałem trochę problemów. Nagrody otrzymuje tylko kilkadziesiąt pierwszych osób, ale na szczęście załapujemy się. Nagroda to torba z różnymi upominkami grupy PKP, w której między innymi kubek termiczny oraz workoplecak.
Nieco dalej ma swoje stoisko PKP Energetyka:
Sporą powierzchnię zajmuje też firma Tracktec:
Nie mniej miejsca wykorzystuje również PESA Bydgoszcz, na której stoisku tradycyjnie możemy oglądać modele taboru:
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Nie brakuje też innych producentów taboru takich jak Solaris, Newag, Modertrans, Stadler czy Bombardier:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Spore stoisko ma również Polregio, przy którym również chwilę rozmawiamy z pracownikami spółki:
![]() | ![]() |
![]() |
Jednym z najbardziej interesujących mnie stoisk jest ZDG TOR, na którym podobnie jak ostatnio można uzupełnić sobie archiwum czasopisma "Rynek Kolejowy":
Egzemplarzy jest sporo, ale nie udaje się dorwać wszystkich z ostatnich 2 lat, bo niektórych brakuje. Bardzo ładne wizualnie jest stoisko ZTM Gdańsk, na którym od przemiłej obsługi można pozyskać ciekawe pamiątki np. ładnie stylizowane podkładki pod szklanki czy też grę memo dla dzieci, w której w bardzo dowcipny sposób przedstawione są pojazdy komunikacyjne:
W ogóle jeśli chodzi o pozyskiwanie pamiątek i gadżetów możemy zaobserwować sporą różnicę w stosunku do poprzedniej edycji. 2 lata temu mało który wystawca chciał cokolwiek dawać, a pozyskanie jakiejkolwiek siatki czy reklamówki było nie lada wyczynem. W tym roku stos materiałowych siatek czekał już przed wejściem na halę przy rejestracji, a sporo wystawców samemu zaczepiało i coś wręczało, nawet jeśli nie podchodziło się do ich stoiska. Podejrzewam, że może wynikać to z faktu, że na tej edycji w ramach piątkowego Dnia Dla Publiczności po raz pierwszy odbywa się Dzień Kariery, w ramach którego firmy chcą zachęcać do pracy w branży kolejowej. Na stoiskach nie brakuje ulotek z ofertami pracy, odbywają się też różne wydarzenia np. warsztaty pisania CV. Jest również stoisko Techniki Transportu Szynowego (gdzie także można pobrać archiwalne numery czasopisma) oraz WARS-ik:
![]() |
![]() |
Egzemplarzami czasopism częstują również Polska Gazeta Transportowa oraz Kurier Kolejowy.
Fotki niektórych pozostałych stoisk:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Następnie udajemy się obejrzeć ekspozycję taboru. Zaczynamy od części tramwajowo-drogowej. Mamy tutaj trolejbus wodorowy Solarisa zaprojektowany dla Rygi:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jest też Tramino dla Lipska:
![]() | ![]() |
![]() |
Oraz Moderus Gamma:
![]() |
![]() |
A także różne maszyny (najbardziej podobała mi się nazwa pojazdu Kolei Dolnośląskich - PUCUŚ :) ):
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Przechodzimy na część kolejową, która jest dużo bardziej rozbudowana. W tym roku nie ma jednak nowości na miarę Dartów i Flirtów PKP IC sprzed 2 lat czy alstomowego Pendolino z jeszcze wcześniejszej edycji. Zaraz po wejściu na ekspozycję mamy pesowskiego Linka dla Polregio, w którym znajduje się między innymi Strefa Małego Podróżnika:
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Jest też kilka zmodernizowanych wagonów PKP IC (bezprzedziałowy, restauracyjny i przedziałowy):
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wagony zaprzęgnięte są w EP05 i EP08, obie w historycznym pomarańczowym malowaniu:
![]() | ![]() |
Niestety akurat obie lokomotywy są tak ustawione, że zrobienie im porządnego zdjęcia utrudnia ostre słońce. Podobnie jest z niektórymi innymi pojazdami. Niestety prezentowana EP05 nie wyjedzie już na szlak.
Stadler prezentuje Flirta dla węgierskiego przewoźnik GYSEV oraz drugiego dla NSB (na zdjęciu z zewnątrz tylko ten dla GYSEV):
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Mamy też Elfa 2 dla Kolei Śląskich (i tutaj również brak zdjęcia z zewnątrz):
![]() |
![]() |
Jest również kolejne (nie jestem w stanie powiedzieć już które) wcielenie EN57 - FENIKS (ciekawe ile jeszcze będzie modernizacji tej jednostki):
![]() | ![]() |
Newag prezentuje Impulsa przeznaczonego na rynek włoski:
![]() | ![]() |
Jego wnętrze może trochę zaskakiwać, szczególnie okna, które bardziej przypominają stadlerowskie (które spotykamy np. we Flirtach) niż te, które znamy w innych wersji Impulsów.
Jeśli chodzi o lokomotywy to najciekawszą propozycją jest 207E Rail Polska. Jest to gagarin zmodernizowany do tego stopnia, że z lokomotywy spalinowej stał się lokomotywą elektryczną:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jest również E4DCUd-002 Lotosu oraz kilka inny maszyn, lokomotyw i wagonów:
![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
Ogólny widok na ekspozycję taboru kolejowego:
![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Targi opuszczam po godzinie 14:00, Michał z racji, że ma więcej czasu bo wraca dopiero POGORIĄ zostaje jeszcze przez pewien czas. Do MIESZKA, którym opuszczę Gdańsk mam 2 godziny, ale muszę jeszcze pojechać do dzielnicy Zaspa, w której mam sprawę do załatwienia. Gdy docieram na przystanek zastaję masakryczny tłum ludzi, prawdopodobnie jakiś kurs wypadł i przez dłuższy czas nic nie jechało. Gdy w końcu nadjeżdża tramwaj w kierunku centrum to jazda nim jest jedną wielką masakrą. Opuszczam tą sardynkownię w najbliższym możliwym miejscu, w którym można przesiąść się na tramwaj w kierunku Zaspy. W tamtej dzielnicy wysiadam na przystanku Jana Pawła II, który znajduje się pośród estakad drogowych i pieszych. Na szczęście sklep, do którego potrzebuje się udać jest dość blisko. Na jednym z bloków ciekawy mural z Janem Pawłem II oraz Lechem Wałęsą:
W drogę powrotną wyruszam tramwajem linii 2, którym docieram bezpośrednio do dworca głównego:
Jeszcze jeden rzut oka na remontowany peron:
![]() | ![]() |
Przybywa IC MIESZKO relacji Gdynia-Wrocław zaprzęgnięty w EP09:
Z racji piątkowego popołudnia skład pęka w szwach mimo dużej ilości wagonów. W moim przedziale Polacy pracujący w Norwegii, którzy przyjechali w odwiedziny do ojczyzny. Pojawia się też jadąca do Poznania młodzież z Hiszpanii, która jest tu na wymianie: dziewczyna i 2 chłopaków. W naszym przedziale 2 wolne miejsca więc... chłopaki siadają, a dziewczyna musi dalej przebijać się przez zawalony korytarz szukając jakiegoś miejsca. Nawiązuje się rozmowa w języku angielskim pomiędzy Polakami z Norwegii a młodzieżą z wymiany. Tematy to między innymi wyszukiwanie najkorzystniejszych możliwości dojazdu w różne miejsca Polski i porównywanie ich. Z czasem rozmowa przeradza się w coraz większą integrację z coraz większą ilością procentów. Gdy wraz z Hiszpanami wysiadam w Poznania polska część przedziału już śpi (docelowo jadą do Namysłowa). :P Ja mam trochę czekania, a następnie wsiadam w IC PRZEMYŚLANIN. Tu z kolei w przedziale mam Ukraińców jadących do Przemyśla. Podczas podróży kierownik (albo konduktor) w dość chamski sposób rozkazuje usunąć z korytarza ogromną walizę (której nie sposób wsadzić na zawalone już półki z bagażami). Drużyna zapewne wrocławska, bo właśnie z tego gniazda spotykam najwięcej chamów. W Kędzierzynie jestem planowo około 2:00. Na koniec prezentuję to co przywiozłem z targów:
Z ciekawych pamiątek oprócz wymienionego albumu o ziemii łódzkiej oraz podkładek i gry memo ZTM Gdańsk udało się pozyskać jeszcze kalendarz ścienny, puzzle i kubek termiczny. Oprócz tego oczywiście rozmaite smycze, notesy i długopisy, czyli rzeczy, które zużywa się na bieżąco i nigdy ich za wiele. Mam nadzieję, że uda mi się wybrać na kolejną edycję targów we wrześniu 2019.