Targi Silesia Komunikacja w Sosnowcu
23.04.2013.

W dniach 23-24 kwietnia w hali Expo Silesia w Sosnowcu odbyła się kolejna, już 5. (jubileuszowa) edycja Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja. Jako, że posiadałem zaproszenie uprawniające do bezpłatnego wstępu postanowiłem odwiedzić targi po 2-letniej przerwie. Z Kędzierzyna wyruszam regio o 7:06 do Gliwic. Na powitanie – niski plastik. :/ Od Sławięcic do Rudzińca jedziemy po lewym torze. Nareszcie coś robią z tym torem, na którym jest mega wnerwiające zwolnienie. W Rudzińcu na krzyżowanie z nami oczekuje TLK MORCINEK z Katowic do Wrocławia. Nieczynny jest także jeden tor z Łabęd do Gliwic (z tej szybszej pary) w związku z tym zostajemy puszczeni wolniejszym. Z początku nie jedzie się nawet tak źle, jednak sam wjazd do stacji Gliwice tym torem to już masakra… Mimo tego i tak meldujemy się w Gliwicach przed czasem. 1-minutowe skomunikowanie na KŚ do Częstochowy udaje się więc zrealizować bez problemu, jednak ja przepuszczam ten pociąg, ponieważ chcę sobie pojechać objazdem przez Bytom, którym kursuje pociąg do Zwardonia o 8:06. Zaglądam na chwilę do holu dworca, gdzie dowiaduję się z rozkładu ściennego, że mamy w Polsce stację "Lubiniec". :) :

Podstawia się 27Web czyli dłuższa wersja Elfa, którą niedawno zakupiły Koleje Śląskie:

Frekwencja marna, bo większość pojechała 10 minut wcześniej pociągiem jadącym normalnie. Przed odjazdem kierownik przechodzi przez cały skład i upewnia się, że na pewno wszyscy wiedzą iż jedziemy przez Bytom. Jazda tą samą trasą, którą jechałem 13 kwietnia. Po drodze kilka razy stajemy pod semaforem. Na monitorach zamiast stacji czy reklam swoich ofert Koleje Śląskie wolą wyświetlać różne ujęcia muchy na liściu. Na wyświetlaczu diodowym z kolei stacja docelowa i numer wyglądają tak jakby była to linia autobusowa. :) :

Przez Bytom Bobrek bez postoju. Na głównym bytomskim dworcu postój handlowy jest, ale wymiana znikoma. Zatrzymujemy się przy środkowym peronie, który normalnie nie jest używany w ruchu planowym. Zaraz po odjeździe z Bytomia rozpędzamy się, bo odcinek do Chorzowa Starego jest po remoncie. Ech, gdyby tak się jechało na wszystkich liniach w Polsce, a przynajmniej na magistralach. Od Chorzowa Starego prędkość spacerowa. Czynny jest tylko 1 tor, pewnie drugi już się tak posypał, że nie da się prowadzić po nim ruchu… Kolejny postój handlowy to dopiero Chorzów Batory, w którym pociąg wraca na swoją stałą trasę. Niedługo później wysiadam w Katowicach:

Mam trochę czasu więc rozglądam się po dworcu. W peronach zjawiają się RE BOLKO do Lublina, TLK STANISŁAW WYSOCKI do Warszawy oraz EIC BESKIDY/ODRA, który jest dzielony na część bielską i wrocławską. Co ciekawe EP09 pojedzie do Bielska, a do części wrocławskiej podpina się siódemka, gratulujemy pomyślunku -,- :

O 9:40 kiblem z Raciborza przyjeżdża kol. Semaforek, z którym widzę się jakieś 30 sekund, ponieważ muszę mu tylko przekazać wejściówkę na targi. O 9:55 elfem z Tychów Lodowiska odjeżdżam do Sosnowca. Mam wrażenie, że zapomniałem o czymś co miałem zrobić podczas pobytu na katowickim dworcu. Dopiero w pociągu przypominam sobie o obejrzeniu podziemnego dworca autobusowego, który został już oddany do użytku. No trudno, przy innej okazji… W Sosnowcu mam chwilę czasu do przybycia kol. Tomka, więc zakupuję potrzebne bilety na powrót oraz na przejazd do hali targowej. Zainteresowanie kasjerki KŚ wzbudza moja koszulka „I LIKE TRAINS”. :) Następnie udaję się na chwilę na peron, gdzie robię fotę graffiti z husarzem (bo miałem tylko z pociągu):

Gdy przybywa Tomek udajemy się na przystanek przed dworcem. Czekając na autobus dokuczam Tomkowi żartując, że na pewno na naszej linii przyjedzie znienawidzony przez niego Mercedes Citaro. Po dłuższej chwili podjeżdża… Mercedes Citaro. :D :D :D Okazuje się, że jest to spóźniona 811-ka z 10:20. Obawiając się, że nasze 808 z 10:35 też może być spóźnione wsiadamy w to co podjechało. Po ok. 15 minutach jazdy jesteśmy na miejscu. Hala znajduje się na samym końcu Sosnowca, zaraz obok jest już tablica „Dąbrowa Górnicza”. Na parkingu spotykamy kol. Semaforka, który właśnie wraca z targów. Na stoisku przy wejściu wymieniamy nasze zaproszenia na bezpłatne bilety. Po wejściu na halę pierwszym autobusem jaki staje nam przed oczami jest… Mercedes Citaro. :P :P :P Trwa właśnie akurat oficjalne otwarcie targów:

Jak zawsze sporo ciekawych stoisk do zwiedzenia. U KZK GOP można zaopatrzyć się w kilka numerów „Komunikacji Publicznej” i „Szlaków” oraz w długopisy, aktualne mapy sieci komunikacyjnej (w wersji papierowej i elektronicznej), a także poczęstować się krówkami:

Kolejnym ciekawym stoiskiem są Tramwaje Śląskie. Można tutaj pobrać teczki z materiałami o modernizacji sieci tramwajowej (zawierające m.in. kartonowy model tramwaju 105Na) oraz płyty z filmem o tejże modernizacji, a także odświeżacze, opaski czy krówki. Jest też kabina tramwaju do której można sobie wejść i np. pobawić się wyświetlaczem:

Darmowe czasopisma można pobrać także na stoiskach „Infrastruktura Transportu” oraz „Polski Traker Bus”:

Niestety stoiska „Stowarzyszenie Południowy Klaster Kolejowy”, „Miesięcznik Autobusy-Test” oraz „Rynek Kolejowy” są puste. Po jakimś czasie na tym ostatnim pojawia się jednak jakaś osoba, od której udaje nam się dostać darmowy egzemplarz czasopisma, co prawda numer grudniowy ale lepsze to niż nic. Swoje wyświetlacze prezentuje na stoisku PIXEL Bydgoszcz:

Na stoisku Kiedydojade.pl można zapoznać się z interaktywnym systemem pokazującym rozkład jazdy środków komunikacyjnych w czasie rzeczywistym. Na jednym ze stoisk można także zobaczyć siebie na monitorze za sprawą umieszczonej obok kamery. Ok. 12:20 na stoisku PKM Sosnowiec odbywa się prezentacja holownika:

Jak co roku jest także stoisko CEZ Cargo z symulatorem jazdy samochodem oraz symulatorem dachowania. Organizują oni również konkurs na mistrza kierownicy.:

Można również obejrzeć policyjny radiowóz:

Są także oczywiście stoiska producentów autobusów wraz z pojazdami które można sobie pozwiedzać: SOR, Maz, Mercedes, Man, Solaris czy Autosan:

Fotki pozostałych stoisk:

I jeszcze kilka ujęć ogólnego widoku targów:

Na liście wystawców były też takie instytucje jak: Koleje Śląskie, PKP Informatyka czy PESA, jednak mimo długich poszukiwań nie znaleźliśmy ich stoisk w hali. Trochę szkoda, bo akurat na kolejowych stoiskach mi zależało… Po obejrzeniu wszystkiego jedziemy do centrum. Tym razem trafił się Man. Mamy jeszcze trochę czasu więc udajemy się do galerii Sosnowiec PLAZA, żeby skorzystać z dobrodziejstwa jakim są kupony rabatowe do McDonalda. :P Na dworzec przychodzimy w ostatniej chwili. Na fotkę załapuje się przy okazji parowóz-pomnik koło peronu:

Ku mojej uciesze na pociągu do Gliwic pojedzie Impuls, którym nie miałem jeszcze okazji jechać:

Zapełnienie wysokie jak zawsze na tej trasie. W Gliwicach Tomek odprowadza mnie na regio do Kędzierzyna. Aż uszy bolą gdy słucha się sepleniącej megafonistki, u której zapowiedź bez pomyłki jest rzadkością. Kiblem, tym razem full plastik docieram do domu.