Wycieczka do Pleszewa
25.05.2016.

Kędzierzyn - Opole - Wrocław - Oleśnica - Ostrów Wielkopolski - Pleszew - Pleszew Miasto - Pleszew - Ostrów Wielkopolski - Kępno - Kluczbork - Opole - Kędzierzyn

Bilety:

Relacja:

25 maja korzystając z ostatniego dnia Mini Regio Karnetu wybrałem się na jednodniową wycieczkę, jak za starych dobrych czasów. Celem był Pleszew i linia kolejowa do centrum tego miasteczka, którą mogą poruszać się zarówno pociągi wąskotorowe jak i normalnotorowe. Przewozy na tej linii zostały wznowione w maju 2015 przez SKPL. Ruch odbywa się codziennie oprócz dni świątecznych, a godziny dostosowane są do rozkładu pociągów normalnotorowych (kolejka służy głównie dowożeniu mieszkańców Pleszewa do stacji normalnotorowej Pleszew, która znajduje się w wiosce Kowalew i jest dość oddalona od miasta). Przy okazji miałem również nadzieję na zaliczenie wjazdu na perony dolne w Kępnie.

Wyruszam pierwszym porannym szynobusem Kędzierzyn-Nysa przez Opole. W Opolu przesiadka na kibel do Wrocławia. Większość trasy przesypiam. We Wrocławiu pół godziny czasu i w dalszą drogę udaję się kiblem do Łodzi Kaliskiej:

Highslide JS Highslide JS

Jest to kurs z wjazdem do Oleśnicy i zmianą czoła. Planowy postój trwa aż 20 minut:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Za Oleśnicą frekwencja dość niska. Fotografuję niektóre stacje i przystanki.
Bukowina Sycowska:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Międzybórz Sycowski:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Pawłów Wielkopolski:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Sośnie Ostrowskie:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Granowiec:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Garki:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Odolanów:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Tarchały Wielkie:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Topola Osiedle:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Do Ostrowa Wielkopolskiego przyjeżdżamy lekko splecowani:

Highslide JS Highslide JS

Klimatyzowany kibel do Poznania czeka już przy peronie 1:

Highslide JS

Ja jednak idę na miasto w celu ekspresowego obejrzenia starówki i rynku (mam na to 15 minut). Budynek dworca:

Highslide JS

Prawie w ostatniej chwili powracam do pociągu. Wnętrze zmodernizowanego wielkopolskiego kibla:

Highslide JS

Podróż nie potrwa długo, bo podjeżdżam tylko 3 stacje do Pleszewa, gdzie mam 6 minut do odjazdu wąskotorówki. Żebym mógł się trochę postresować przed samym Pleszewem stajemy na kilka minut pod semaforem i z lekkim opóźnieniem wjeżdżamy w perony:

Highslide JS

Po przyjeździe szybko kupuję bilet na wąskotorówkę w pleszewskiej kasie i idę na dworzec wąskotorowy, gdzie oczekuje wagon motorowy:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Bilety można nabyć również u maszynisty. Są to wydruki z terminala (podobne do biletów PR), których maszynista ma przygotowany cały pliczek. Bilety z kasy są ciekawsze, jednak wymagają skasowania u maszynisty za pomocą specjalnej pieczątki. Oprócz mnie jedzie jeszcze jedna osoba. Opuszczamy Pleszew Wąskotorowy:

Highslide JS

Niedługo za stacją tor normalny i wąski łączą się w splot:

Highslide JS

Jest on na całej trasie:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Trasa wiedzie częściowo wzdłuż szosy i raczej przez pola. Po drodze są 2 przystanki: Plac Zabaw i Przy Kauflandzie, przy żadnym nie zatrzymaliśmy się. Na wjeździe do Pleszewa Miasta mijamy lokomotywę SU45-115, którą zakupiło SKPL:

Highslide JS

Mój pobyt w Pleszewie zaczynam oczywiście od zwiedzania stacji Pleszew Miasto:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS

Przy budynku stoi wagonik doczepny wąskotorówki, który jest używany w przypadku defektu motoraka. Przy szopie pracownicy krzątają się przy lokomotywie LDH45-025. Jest też pomnik parowozu. Następnie idę obejrzeć miasteczko. Rynek całkiem ładny, jednak wszystko psują non stop przejeżdżające przez niego samochody, które w dodatku niechętnie się zatrzymują, gdy ktoś chce przejść przez ulicę. Inną trasą powracam na dworzec do pociągu powrotnego:

Highslide JS

Wagonik jest pełny, ponieważ z Pleszewa wyjeżdża młodzież z OHP. Tym razem mamy postój na przystanku Przy Kauflandzie, gdzie wsiada 1 osoba:

Highslide JS

Kilka ujęć z trasy:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Nie udało mi się niestety wyczaić przystanku Plac Zabaw. Łącznie do Kowalewa dojechało 14 osób. Tym razem mam więcej czasu, więc mogę na spokojnie obejrzeć zarówno stację wąskotorową jak i normalnotorową. Jest tutaj tor normalny umożliwiający przejazd z linii pleszewskiej na linię w kierunku Poznania. Ucinam sobie pogawędkę z maszynistą, podczas której pytam jak wygląda kwestia skomunikowań z pociągami normalnotorowymi. Wygląda to tak, że pociąg wąskotorowy czeka maksymalnie tyle czasu, aby nie opóźnić kolejnego odjazdu z Pleszewa Miasta (którym też mogą jechać ludzie na skomunikowanie). Mam akurat przykład takiego oczekiwania, bo regio Łódź-Poznań jest opóźniony około 10 minut. Na wąskotorówkę przesiada się kilka osób i motorak odjeżdża do Pleszewa Miasta:

Highslide JSHighslide JS Highslide JS

Stacja wąskotorowa:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Stacja normalnotorowa:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Podczas mojego oczekiwania w stronę Jarocina przejeżdża byk ze składem towarowym:

Highslide JS

Do Ostrowa podjadę dodatkowym przyspieszonym regio, który kursuje tylko w piątki i przed różnymi długimi weekendami itp. (dzisiaj mamy środę przed długim weekendem bożociałowym):

Highslide JS

Frekwencja dość słaba. Jedzie się szybko, nie mamy po drodze żadnego postoju. W Ostrowie kibel zmienia czoło i powróci do Poznania również jako piątkowy pociąg przyspieszony:

Highslide JS

Podczas zmiany czoła (wymagającej zamknięcia drzwi na czas zmiany kabiny) co chwilę ktoś wsiada, w końcu kierownik nie wytrzymuje i bardzo zdenerwowanym tonem krzyczy do ludzi, żeby nie wsiadali. Ostrowski dworzec jest po remoncie i prezentuje się całkiem fajnie. Nową nawierzchnię otrzymała też część peronów:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Około 14:30 przy peronie 1 zjawia się kibel z Kępna, który będzie tam powracać:

Highslide JS Highslide JS

Na trasie Ostrów-Kluczbork większość stacji i przystanków została zmodernizowana, więc postanowiłem udokumentować je na nowo.
Janków Przygodzki:

Highslide JS Highslide JS

Przygodzice:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Antonin:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Niedźwiedź Wielkopolski:

Highslide JS Highslide JS

Ostrzeszów:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Domanin:

Highslide JS Highslide JS

W Hanulinie odbijamy w prawo, co mnie bardzo cieszy, bo oznacza to, że w Kępnie wjedziemy na perony dolne:

Highslide JS

Nareszcie uzupełnię więc denerwujący brak na mojej mapie zaliczeń, na który specjalnie nie chciałoby mi się jechać. W Kępnie pół godziny czasu:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS

Niedługo po nas na perony górne przyjeżdża kibel z Kluczborka, który kończy tu bieg. Perony górne są jednak traktowane jako przystanek osobowy, więc aby zmienić czoło musi on zjechać do Hanulina. Tutaj dworzec również został wyremontowany, a na piętrze mieści się Kępiński Ośrodek Kultury, Szkoła Tańca i Sala Muzyczna:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Mija mnie kilkoro rodziców prowadzących tam swoje pociechy na zajęcia. Kilka minut przed odjazdem na perony górne podjeżdża mój kibel do Kluczborka, który powrócił z Hanulina:

Highslide JS Highslide JS

Kontynuuję dokumentację zmodernizowanych stacji (chociaż na tym odcinku z racji fatalnej oferty wykorzystanie tych nowych peronów jest słabe).
Słupia:

Highslide JS Highslide JS

Łęka Opatowska:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Kostów:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Byczyna Kluczborska:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Biskupice koło Kluczborka:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Krzywizna:

Highslide JS Highslide JS

Do Kluczborka dotarło 5 osób:

Highslide JS

Tu już krótsza przesiadka, ale mam chwilę aby obejrzeć również wyremontowany budynek dworca:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Perony natomiast zbytnio się nie zmieniły:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Kibel, którym przyjechałem przestawia się. Na jednej ze ścian wielka żółta plama. Wygląda to tak jakby komuś nie wyszło malowanie ścian w pokoju i z wściekłości cisnął puszką farby w kibla. :P :

Highslide JS

Do Opola jadę SA134-014:

Highslide JS

Godzina jazdy i jestem w stolicy województwa opolskiego:

Highslide JS

Na koniec prezentuję budynek opolskiego dworca po remoncie (bo chyba nie miałem jeszcze okazji):

Highslide JS

Ostatni pociąg to regio Wrocław-Kędzierzyn (odjazd z Opola 18:05), którym po trasie uczęszczanej przeze mnie prawie codziennie docieram do domu.