Wycieczka do Kłodzka
26.06.2014.

Kędzierzyn - Wrocław - Kłodzko - Wałbrzych - Wrocław - Kędzierzyn

Bilet:

Już od dawna chciałem pokazać swojej dziewczynie jakąś fajną linię górską z tunelami i wiaduktami. Wybór padł na Wałbrzych-Kłodzko i 26 czerwca wybraliśmy się na przejażdżkę. Wyruszamy regio o 7:00 do Wrocławia. Podobnie jak na moim poprzednim kółeczku pierwszym składem dzisiejszego dnia jest marszałkokibel (województwo opolskie ma już 4 takie kible). W składzie znajduje się tylko jedna toaleta, a ta w naszym pociągu akurat jest nieczynna. Moim zdaniem na tak długich trasach nie powinno być takich sytuacji. We Wrocławiu jesteśmy po 9:00. Gdy oczekujemy na kolejny pociąg przez megafon zostaje podany komunikat, że pasażerów prosi się o powrót do holu i na perony po uprzednim komunikacie o ewakuacji dworca. WTF? :-| Regio SUDETY relacji Łódź Kaliska - Kłodzko przybywa przed 10:00:

Highslide JS Highslide JS

Zanim jednak będziemy mogli delektować się widokami Kotliny Kłodzkiej najpierw musimy przemęczyć się odcinek Wrocław-Kamieniec. Początkowo jeszcze nie jest tak źle, najtragiczniejsza prędkość jest w okolicach miejscowości Węgry, Żórawina i Boreczek. W zeszłym roku nagle z dnia na dzień drastycznie obniżono tam prędkość. Miało to być tymczasowe a trwa do dziś. Coś jednak się dzieje, bo w niektórych miejscach mijamy maszyny torowe i robotników pracujących na torach. W Boreczku na jednej z takich maszyn za przednią szybą tablica kierunkowa pociągu KAMIEŃCZYK. :) W Kamieńcu Ząbkowickim łączymy się z Magistralą Podsudecką Kędzierzyn-Legnica. I pomyśleć, że gdyby kursowały pociągi na odcinku Nysa-Kamieniec to z Kędzierzyna do Kłodzka dałoby się dojechać szybko zamiast robić koło przez Wrocław... Za Kamieńcem zaczynają się ładne widoki, szczególnie w rejonie Barda, gdzie jest też tunel. W Kłodzku Głównym szybka przesiadka na regio ORLICE:

Podjeżdżamy nim do przystanku Kłodzko Miasto:

Highslide JS

Kibel jedzie do stacji Usti nad Orlici, jednak na wyświetlaczu wprowadzono to bez odstępów i wyszła stacja Ustinorlici. :P Nie miałem wcześniej okazji tu wysiadać więc oczywiście trzeba wykonać dokumentację fotograficzną. Na przystanku jest kasa biletowa, w przeciwieństwie do stacji Kłodzko Główne, która jest na uboczu. Przy wejściu do tunelu dość ciekawe malunki. Podczas zwiedzania przejeżdża szynobus z Legnicy do Polanicy Zdrój. Fotki:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS

Następnie udajemy się zwiedzić miasto. Starówka znajduje się tuż obok przystanku kolejowego. Przechodzimy przez kamienny Most Św. Jana, na którym znajduje się kilka figur. Są to: Św. Wacław, Pieta, Św. Jan Nepomucen, Św. Franciszek Ksawery, Ukrzyżowanie Chrystusa oraz Ukoronowanie NMP. Za mostem znajduje się Rynek. Jest on położony na wzgórzu, więc w przeciwieństwie do większości rynków, które są płaskie, jedna część jest wyżej a druga niżej. Docieramy też na dziedziniec Twierdzy Kłodzko. Dokładne zwiedzanie jest płatne, ale i tak nie mamy na to czasu, bo udajemy się w dalszą drogę. Na przystanek powracamy tuż przed przyjazdem naszego szynobusa:

Highslide JS

W rozkładzie są to 2 oddzielne pociągi: Kudowa-Kłodzko Gł. i Kłodzko Gł.-Wałbrzych, jednak zazwyczaj obsługuje je ten sam pojazd. Dzisiaj również tak będzie co potwierdzam u drużyny od razu po wejściu. Teraz czas na główny cel naszej wycieczki czyli linia z Kłodzka do Wałbrzycha. Początkowy odcinek jeszcze dość płaski i bez nadzwyczajnych widoków. Klimaty zaczynają się od Nowej Rudy, za którą przejeżdżamy po wysokim wiadukcie. Wiaduktów jest więcej, są również 3 tunele w tym najdłuższy w Polsce pomiędzy Jedliną Górną a Wałbrzychem. Dokumentujemy niektóre stacje. Najbardziej przygnębiające wrażenie robi Jedlina Zdrój, która jest tak pozarastana, że krzaki i drzewa zasłaniają budynek dworca prawie do wysokości pierwszego piętra. Nie lepiej jest na dwóch peronach z drewnianymi wiatami. Dodatkowo rosnące wokół drzewa sprawiają wrażenie, że znaleźliśmy się w jakieś dżungli. Trasę kończy przejazd po wysokim wiadukcie tuż przed stacją Wałbrzych Główny.

Widoki na trasie:

W Wałbrzychu jesteśmy o 16:12:

Tablica kierunkowa:

Wyjazd w stronę Wrocławia i Kłodzka:

Ponieważ mamy ok. pół godziny czasu schodzimy z górki w rejony wiaduktu kolejowego, po którym przed chwilą przyjechaliśmy. Z dołu również robi on wrażenie:

Highslide JS Highslide JS

Wracając na stację fotografujemy i filmujemy na niewielkim wiadukcie wjeżdżającego IR PIAST z Warszawy do Jeleniej Góry:

Highslide JS

Jest też wiadukt, pod którym ruch odbywa się za pomocą sygnalizacji świetlnej:

W międzyczasie na stacji zjawił się już KAMIEŃCZYK, którym pojedziemy do Wrocławia:

Highslide JS Highslide JS

Zajmujemy miejsce w bonanzie. Zapełnienie średnie, więc nie ma problemu ze znalezieniem wolnej czwórki. Widoki podczas przejazdu przez Wałbrzych:

Wałbrzych Fabryczny, który mijamy bez zatrzymania:

Wałbrzych Miasto, trwa remont jednego z peronów:

Wałbrzych Szczawienko:

Mijanka z kiblem:

Świebodzice:

W Jaworzynie Śląskiej nieco dłuższy postój. Dalej trasa już nudna, bez nadzwyczajnych widoków. W Żarowie po zatrzymaniu się do mojego okna podbiega jakiś koleś, który zaczyna do mnie wykrzykiwać różne rzeczy, pytać dokąd jadę, a na koniec przybija ze mną piątkę przez szybę. Fatalne powietrze tu mają… Jako ciekawostkę należy wspomnieć, że miejsca w naszej bonanzie są numerowane, numery znajdują się m.in. na rurkach nad oparciami:

Highslide JS

To pewnie na wszelki wypadek, gdyby ktoś umyślił sobie wprowadzenie rezerwacji w osobówkach. :) We Wrocławiu jesteśmy po 18:00:

Udajemy się na chwilę do holu, w którym znajduje się wystawa „25 lat wolnej Polski”. Z akcentów kolejowych jest pierwszy kurs Husarza oraz otwarcie nowego dworca w Krakowie:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Jest również zdjęcie z podium konkursu skoków w Planicy, w którym Adam Małysz zajął 3. miejsce, a wygrał Kamil Stoch co jest uznawane jako symboliczne przekazanie funkcji lidera polskich skoków. W holu jest także figurka krasnala ciągnącego walizkę, z którym Kasia nie odmawia sobie zdjęcia. :) :

Highslide JS

Do domu powrócimy kiblem, który przyjeżdża z Kędzierzyna i będzie powracać jako regio do Raciborza. Zapełnienie bardzo duże, jak zawsze na wyjeździe z Wrocławia. Im dalej tym luźniej w pociągu. W Kędzierzynie jesteśmy o 21:00.